donderdag 30 juni 2016

Van Kochin naar Alleppey

Na een week in Kochin te hebben gefreeweehld en eigenlijk niet anders te hebben gedaan als lekker lang uitslapen, strand verder op te hebben bezocht, op terrasjes zitten en winkels voor de nieuwe lading producten te bekijken, besloten we de backwaters van dichterbij te willen bekijken. Tenslotte had ik nog niet zo goed geslapen in de homestay in Kochin waar pas in de nacht het buitenverkeer niet meer hoorbaar was.
Heerlijk om voor het eerst in een bus van Kochin naar Alleppey in een paar uur te rijden. Zoevende wind door de open busramen.
In Alleppey op het busstation aangekomen, was het een drukte van jewelste, maar we kwamen direct met een man in contact die ons een prachtig optrekje langs de backwaters liet zien. Natuur van vogels, het water en een aantal leuke ludieke creatieve huisjes, was wat we op de plaatjes in zijn boek zagen. En we zouden er ongeveer 9 euro per nacht voor moeten betalen.
Dat was een ervaring waar ik naar op zoek was, de stilte en het ontspannen gevoel van de rust die we daar zouden beleven.
Heerlijk samen met Raja genieten van de backwaters, maar hij moest nog eerst even in zijn eigen stad, 10 uur verderop wat zaken afhandelen. Dus na 1 nacht samen was ik alleen.
Raja probeert altijd goed voor me te zorgen en had de homestay eigenaar een signaal afgegeven wat meer op mij te letten, aangezien ik alleen op een plek zat, die ik ookn iet kende. Het contact met hem leek goed, ongedwongen, dus dat leek een goede afspraak.
Het leidde er de volgende ochtend toe dat ik thee kreeg en dat hij me mee wou nemen op zijn motor om in de wijde omgeving op zoek te gaan naar goede ayurvedische kuuroorden.
Dat ritje was al wat bijzonder, want hij moest ook nog zijn motor die hij onderweg ergens zou ophalen tijdens het otto ritje ophalen. En ik mocht niet aan zijn schouder zitten, maar op een andere wijze hem vasthouden. Dat was ongemakkelijk.
Hij liet me onderweg een schuur zien van een hele goede arts zei hij, maar deze was niet aanwezig en ik was blij, want het was een smeerbende. De plak zat op de muren en het was er echt vies.

Nee die dag vond ik geen ayurvedisch kuuroord.
Volgende dag kwamen er andere homestaygasten waarvan een paar ook weer snel vertrok. Een andere Canadeze man had een dag erna een heel verhit gezicht en kon de nacht van verkoeling ook goed gebruiken. Ik was inmiddels al een paar nachten alleen in het houten huisje. En overdag kon ik in de hangmat heerlijk bijkomen van de reis, van de nachten die door de hitte toch niet volledig benut worden om uit te slapen. Kortom heerlijke tijd van rustig de dag doorgaan was begonnen. k begon in mijn boek van de chakras te lezen, juist om me weer te verdiepen in processen die ik in Nederland tijdens mijn herstel van de schouderoperatie al was begonnen. De energetische werking van bepaalde oefeningen voor mijn schouder die hoe langer  hoe subtieler zijn doel bereikten, werden elke dag ook door oefeningen voor de chakras ondersteund.

De laatste dag van rust was er in de avond toen ik nog heerlijk in de sluimerende avond in het boek zat te lezen, toen de homestay eigenaar me mee vroeg samen met de andere gasten wat te gaan eten. Leuk idee dacht ik. Maar ik rook wat onheil toen hij wat stuntelig achter ons aanliep en ineens weer rechtsomkeerd maakte. Hij moest nog wat halen, tijd voor mij om aan de Canadees te vragen wat hij had.Nou dat hij dronken was, werd me verteld.
Nou ik dacht dat kan gebeuren, beetje dronken, geen probleem
Dus we gingen gezellig uit eten, met zijn vieren bij het waterrestaurantje toen Dil ineens vreemd uit de hoek kwam. Hij werd ineens stellig en op een onverdroten wijze sloeg hij ineens een toon van respectoosheid naar mij toe aan. Hij lalde wat over een bepaalde houding van mij, waar hij bang van was. En hij zei dat hij nooit maar dan ook nooit voor die houding zou zwichten. Daarna lalde hij nog iets over de sterren die hij zo mooi zag als hij wat gebruikte. Toen wist ik dat ik me stil moest houden en niets meer zo veilig als daarvoor zou voelen.
Teruglopend vroeg ik aan de Canadees of ik me nog veilig zou kunnen voelen in de nacht en hij verzekerde me dat het geen probleem was. En als er iets zou gebeuren dan zou ik maar gillen, er zat slechts 1 huisje tussen en dan zou hij er staan.
Maar dat stelde me allemaal niet gerust, ik had immers ramen die je zo open kon duwen. Dus ik kon me niet veilig overgeven aan de slaap. Ik belde Raja en stelde hem op de hoogte van de situatie en hij zei dat hij de andere Nederlandse vrouw en haar vriend zou bellen om me de volgende dag op te halen.

Die nacht droomde ik over een situatie waarin ik Dil aanklaagde bij de politie en dat ik niet werd geloofd. Wat een nachtmerrie. Verder was er alleen de angst en de onrust en ik heb de hele nacht niet geslapen. De volgende ochtend stonden om 8 uur de mensen die me zouden helpen weg te gaan op de stoep. Dil liet nog even in hun bijzijn op nieuw een staaltje van zijn rare gedrag zien. Hij viel opnieuw tegen me uit toen ik even van hem wegkeek. Ook dat mocht niet. Nu dat was reden genoeg om na zijn vertrek naar de stad stilletjes mijn spullen te pakken en weg te gaan.. Het geld zou hij later wel krijgen.
Dat ging goed en het geld werd op een nog verkwikkende wijze afgehandeld. Want nu was hij witheet en hij schreeuwde van alles door de telefoon. Maar Sanal was wel wat gewend en hij handelde de situatie heel goed voor me af. Samen met hem ontmoetten we hem in de stad, waar ik de nachten die ik al was gebleven betaalde. Over he t bedrag ontstond nog enige commotie, maar dat werd snel afgehandeld.


Waarom dit gebeurde is me een raadsel, dat ik open stond voor een man die vanaf het begin af aan stress en achteraf dus een alcoholist met een strafblad en een rechtsverleden had, werd me later verteld. Ik ben een hulpverlener en wil mensen die niet goed kunnen praten wel ruimte en een kans geven. Dat ik hiermee me toch veilig bleef voelen, ondanks een paar rare blikken, kwam omdat mijn eigen veilige gevoel de overhand had.
Toen dat gevoel verdween, was het ook even helemaal weg. De dagen erna moest ik bijkomen,
Toch is ook deze man geschaad en kon ik onder zijn verwardheid een man zien die bang was en van alles deed om toch weer een leven op te bouwen.
Maar zijn verleden met vrouwen die hij niet vertrouwde was duidelijk een thema, dat ik opnieuw in hem had geraakt.


Gelukkig maakten we samen na Raja's terugkeer nog een aantal mooie backwatervaartochtjes. Ook door onze eigen doortastendheid lieten we ons niet afkopen en hebben we van vele mooie momenten een prachtige herinnering kunnen maken.
N aast de backwaters kon ik eindelijk van de ayurvedische massages gaan genieten. Elke week nam ik een anderes soort behandeling en eigenlijk was de weg vrij om ook een verkorte opleiding te gaan volgen. Maar helaas was daar weer het geldgebrek, wat roet in het eten gooide. Maar ik heb wel alle technieken van de ayurvedische behandelingen goed in me opgenomen, om hier ook mijn voordeel mee op te kunnen doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten