donderdag 16 januari 2014

Vervolg pongal pongal

16 januari en ik moet toch even een aanvulling geven op het gebeuren, want met het ritueel bij de boerderij van een vriend van Raja en zijn ouders en familie heb ik toch een beter en mooier beeld kunnen krijgen van de grondgedachte van het oogstfeest.

Allereerst worden er kurkumabollen aan een groot suikerrietpaal geplaatst aan de linkerkant. De kurkumabollen staan voor het heilige aspect in het ritueel. Daarnaast worden er mangobladeren aan een horizontale balk gebonden. De mangobladeren staan voor voorspoed geluk en blijheid. Aan de rechterkant worden nimebladeren aan een suikerrieten paal bevestigd en dit staat voor de geneeskrachtige werking van de zon, aarde voor de oogst.
Er wordt namelijk drie dagen pongal pongal gevierd,waarin achtereenvolgens de zon, de aarde en het leven worden bedankt. De koe representeert het leven en zijn kop wordt met nimebladeren omringd. De koe maakt onderdeel van het ritueel en wordt met wierook gelokt, als hij wil. In de bijbehorende film die ik samen met de broer van Raja heb gemaakt, blijkt dat hij niet echt meewil en dat er een klein opstandje lijkt uit te breken...
Er wordt verder op de grond een mooie cirkel van bloemen, bananenbladeren, met daarop pongalrijst en gewone rijst gelegd en natuurlijk staat het vuur en de speciale rode en witte poeders ter bevestiging van het ritueel klaar.

Erna kan worden gegeten en gedronken. Ik laat me de speciale chutney en rijst goed smaken.

Als het lukt kan je van het geheel een kleine impressie krijgen door middel van de videopname, die mede door mezelf en Sunder zijn gemaakt.  Anders verwijs ik je graag door naar mijn faceboekaccount. Hier kan je het filmpje via youtube dan ook zien.

1 opmerking: